Stížnosti, petice a jiná podání

Popis životní situace

  • Za stížnost se považuje ústní nebo písemné podání, jímž se fyzická nebo právnická osoba obrací na orgány města, tj. zastupitelstvo města, radu města, starostu nebo místostarosty města, městský úřad nebo městskou policii ve věci ochrany svých oprávněných zájmů nebo kterými fyzická nebo právnická osoba upozorňuje na nedostatky a závady, jejichž řešení náleží do působnosti uvedených orgánů města. Stížnosti proti nevhodnému chování úředních osob nebo proti postupu správního orgánu se vyřizují podle § 175 správního řádu, neposkytuje-li správní řád jiný prostředek ochrany.
  • Peticí je takové písemné podání, které obsahuje žádost, návrh nebo stížnost, kterým se občané obracejí na orgány města Uherské Hradiště ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu, jejichž řešení spadá do působnosti těchto orgánů.
  • Provozní podněty, to je upozornění na nedostatky a závady, které mohou být řešeny běžnou údržbou a opravami (např. lokální znečištění veřejného prostoru, nesvezené popelnice, lokální defekty a závady  na pozemních komunikacích, běžné závady v bytech a nebytových prostorech, nefungující veřejné osvětlení apod.) lze učinit v rámci aplikace Zlepši své město. Tyto podněty jsou řešeny přímo kompetentními pracovníky městského úřadu bez písemné odpovědi.

Týká se vás to, pokud (v jakém případě ve věci jednat):

Stížnost může podat fyzická nebo právnická osoba.
Petici může podat fyzická osoba jako jednotlivec nebo skupina osob (petiční výbor). Právnické osoby mohou vykonávat petiční právo, je-li to v souladu s cíli jejich činnosti.  

Jaký má životní situace benefit (výstup, výsledek):

Na základě důvodné stížnosti lze přijmout odpovídající nápravná opatření, případně odstranit zjištěné nedostatky či závady.
Na základě podané petice mohou občané dát najevo svůj názor na určitou otázku nebo formulovat konkrétní požadavek na řešení věci, která je ve veřejném nebo společenském zájmu. Podaná petice sice není pro orgány města závazná, ale k vyjádřenému názoru může být přihlédnuto při rozhodování.

Kdy životní situaci řešit:

Pro podání stížnosti a petice není stanovena žádná lhůta. Jejich podání je namístě tehdy, kdy z pohledu občana nastanou důvody, které jej k podání stížnosti či petice vedou.
Stížnost musí být vyřízena do 30 dnů ode dne podání. Pokud nelze stížnost prošetřit ve lhůtě do 30 dnů od jejího doručení, lze lhůtu prodloužit nejdéle o dalších 30 dnů, a o důvodech uvědomit stěžovatele.
Stížnost podle § 175 správního řádu musí být vyřízena do 60 dnů ode dne jejího doručení příslušnému správnímu orgánu. Stanovenou lhůtu lze překročit jen tehdy, nelze-li v jejím průběhu obstarat podklady potřebné pro vyřízení stížnosti.  
Lhůta pro písemnou odpověď na petici je 30 dnů od jejího podání.

Kontaktní osoba:

Způsob vyřízení:

1. Elektronicky 

Kde a jak službu řešit elektronicky:
Stížnost se v elektronické podobě podává e-mailem na elektronickou adresu podatelny: epodatelna [at] mesto-uh [dot] cz (epodatelna[at]mesto-uh[dot]cz) nebo do datové schránky města Uherské Hradiště (ef2b3c5).
Petici je možné podat v elektronické podobě s využitím nástroje pro sestavování elektronických petic, který je přístupný prostřednictvím portálu veřejné správy: https://portal.gov.cz/e-petice/.

2. Osobně nebo poštou

Co potřebujete, pokud službu řešíte:
Stížnost nemá předepsanou formu, nicméně z textu musí být patrné, proti komu nebo proti čemu směřuje, které konkrétní věci se týká, případně co se navrhuje.
Petice musí být písemná a musí být pod ní uvedeno jméno, příjmení a bydliště toho, kdo ji podává; podává-li petici petiční výbor, musí pod ní být uvedena jména, příjmení a bydliště všech členů výboru a jméno, příjmení a bydliště toho, kdo je oprávněn členy výboru v této věci zastupovat.

Kde a jak službu řešit osobně:
Podacím místem pro listinná podání je podatelna Městského úřadu Uherské Hradiště, Masarykovo nám. 19, Uherské Hradiště, 686 01.
Úřední a pokladní hodiny
Pro účely ústního podání stížnosti se obraťte na příslušný odbor Městského úřadu Uherské Hradiště.
Stížnost podle § 175 správního řádu se podává u toho správního orgánu, který vede řízení.

Kolik budete platit:

Služba není zpoplatněna.

Legislativa:

Možnosti odvolání:

Opravné prostředky proti vyřízení petice nebo stížnosti nejsou upraveny.
Má-li stěžovatel za to, že stížnost podle § 175 správního řádu, kterou podal u příslušného správního orgánu, nebyla řádně vyřízena, může požádat nadřízený správní orgán, aby přešetřil způsob vyřízení stížnosti.
Nadřízeným správním orgánem je Krajský úřad Zlínského kraje.

Časté dotazy:

Lze stížnost podat anonymně?
Anonymní podání jsou vyřizována pouze v případech, jsou-li adresná, konkrétní a z obsahu lze vyhodnotit, proti čemu směřují. Na anonymní podání nebude reagováno, mohou však být po zvážení jejich obsahu využita při provádění kontrol.

Popis byl naposledy aktualizován:

06.05.2024